24/08/2023
De Hoge Raad heeft in 2017 vier arresten gewezen in massaalbezwaarprocedures over de omvang van het privégebruik van een auto van de zaak voor de omzetbelasting. Vervolgens heeft de Belastingdienst een collectieve uitspraak gedaan op de bezwaren. Die collectieve uitspraak houdt in dat de bezwaren op één punt na ongegrond zijn verklaard. De bezwaren zijn gegrond verklaard op het punt van de wijze waarop de werkelijke omvang van het privégebruik kan worden aangetoond. Op dat onderdeel dient de Belastingdienst individuele uitspraken op bezwaar te doen.
Een ondernemer, wiens bezwaar tegen de aangiften omzetbelasting onder de massaalbezwaarprocedure was gebracht, had in zijn bezwaar aangevoerd dat het woon-werkverkeer van de werknemers niet als privégebruik kan worden aangemerkt. Volgens de ondernemer was sprake van een uitzonderingssituatie als bedoeld in het arrest Fillibeck van het Hof van Justitie EU. De werknemers, aan wie een auto ter beschikking was gesteld, hadden de mogelijkheid om thuis te werken. Daarom zouden de ritten van huis naar kantoor niet als privégebruik gelden. Voor de berekening van de omvang van het privégebruik zouden slechts de variabele autokosten in aanmerking moeten worden genomen. Naar aanleiding van de collectieve uitspraak op bezwaar heeft de ondernemer een nadere motivering van zijn bezwaar verstrekt. Daarin heeft de ondernemer zijn hiervoor genoemde standpunten herhaald. De inspecteur heeft geen individuele uitspraak op bezwaar gedaan omdat het naar zijn mening een feitelijke uitwerking van de uitspraken van de Hoge Raad betrof, die deel uitmaakte van de collectieve uitspraak op bezwaar. Tegen de weigering om uitspraak op bezwaar te doen heeft de ondernemer beroep ingesteld. De procedure is uiteindelijk bij de Hoge Raad beland.
Hof Arnhem-Leeuwarden heeft in deze procedure geoordeeld dat ondanks de mogelijkheid van thuiswerken het woon-werkverkeer privégebruik vormt. Er doen zich in dit geval geen bijzondere omstandigheden voor waardoor het woon-werkverkeer als zakelijk gebruik zou zijn aan te merken. Verder heeft het hof geoordeeld dat ook de vaste uitgaven voor de auto tot de maatstaf van heffing voor het privégebruik behoren.
De Hoge Raad onderschrijft de oordelen van het hof. Een werknemer kiest zelf zijn woonplaats. Als de werkgever de werknemer in staat stelt om te reizen tussen zijn woon- en werkplaats dient dat privédoeleinden van de werknemer. Dat is alleen anders als het wegens bijzondere omstandigheden nodig is dat de werkgever voor dit vervoer zorg draagt. In zo’n bijzonder geval is het persoonlijke voordeel voor de werknemer ondergeschikt aan de bedrijfsdoeleinden en is daardoor sprake van zakelijk gebruik. De omstandigheid dat werknemers thuis kunnen werken heeft niet tot gevolg dat de belangen van de onderneming van de werkgever eisen dat deze voor het vervoer van de werknemers naar kantoor zorgt wanneer zij niet thuiswerken.
Categorieën
27/06/2024
Jaarlijks worden per 1 juli de hoogst toelaatbare pachtprijzen voor akkerbouw- en grasland, tuinland,...
Lees meer24/09/2026
Incassodienstverleners die niet geregistreerd zijn, mogen vanaf 1 oktober geen incassokosten of rente in...
Lees meer02/10/2026
Zelfstandigenwet biedt meer duidelijkheid voor zzp’ers De Zelfstandigenwet, die naar verwachting in januari 2028 in...
Lees meer28/05/2026
Per 1 september 2026 wordt het tarief van de vrachtwagenheffing met 22,3% verlaagd. De...
Lees meer01/10/2026
Het kabinet heeft een aangepast begrotingsvoorstel naar de Tweede Kamer gestuurd. De voorstellen omvatten...
Lees meer18/06/2026
Een adviseur begeleidt de sanering van een groep vennootschappen. De vennootschappen gaan failliet. De...
Lees meer22/12/2022
De wettelijke rente gaat per 1 januari 2023 van 2 naar 4%. De laatste...
Lees meer08/12/2022
De periode waarin het mogelijk is om vaststelling van de loonkostensubsidie NOW-5 aan te...
Lees meer16/04/2026
Wie dividendbelasting inhoudt, moet die ook afdragen. Het argument dat de belasting materieel niet...
Lees meer24/09/2026
Vanaf 1 november 2026 moeten importeurs een afhandelingsvergoeding gaan betalen op e-commercezendingen die van...
Lees meer06/11/2025
Aangiftetermijn erfbelasting Nabestaanden van iemand die op of na 1 januari 2026 overlijdt, krijgen twintig...
Lees meer08/02/2024
Het Hof van Justitie EU heeft op 16 november 2023 twee arresten gewezen over...
Lees meer30/07/2026
De bevoegdheid van de inspecteur om rechtstreeks informatie op te vragen is niet territoriaal...
Lees meer08/10/2026
Een belastingplichtige en zijn echtgenote gaan in 1992 uit elkaar. Hij betaalt zijn ex...
Lees meer06/08/2026
Een werknemer was tot 2017 verplicht verzekerd in Luxemburg en bouwde daar pensioen op....
Lees meer12/05/2026
Een bestuurder van een transportbedrijf wordt aansprakelijk gesteld voor bijna € 730.000 aan onbetaalde...
Lees meer23/07/2025
Nahom heeft dit jaar stage gelopen bij A+B Adviesgroep en dat is van beide...
Lees meer08/10/2026
Een dga geeft over 2023 een loon van € 29.880 aan, met € 7.442...
Lees meer01/10/2026
Een internationale moedermaatschappij schakelt advocaten en adviseurs in wanneer autoriteiten in het Verenigd Koninkrijk,...
Lees meer04/06/2026
De Eerste Kamer heeft het wetsvoorstel Wet digitale algemene vergadering privaatrechtelijke rechtspersonen aangenomen. De...
Lees meer01/10/2026
Een man is vennoot in een vof die akkerbouw bedrijft. De inspecteur vindt het...
Lees meer11/08/2022
De waarde van onroerende zaken in Nederland wordt jaarlijks vastgesteld. Als peildatum voor de...
Lees meer16/04/2026
Een echtpaar koopt een woning. Om aanspraak te maken op het verlaagde tarief van...
Lees meer25/09/2025
Een bv die een kwekerij voor pot- en groenteplanten exploiteert, is in 2020 eigenaar...
Lees meer15/10/2024
Het lage-inkomensvoordeel (LIV) vervalt per 1 januari 2025. Het loonkostenvoordeel (LKV) voor oudere werknemers...
Lees meer24/10/2023
Bij uw overlijden gaat uw vermogen naar uw erfgenamen. De erfgenamen moeten over hun...
Lees meer03/03/2022
In een brief aan de Tweede Kamer heeft de staatssecretaris van FinanciËn gezegd dat...
Lees meer01/10/2026
Een aantal radiologen zette in 2014 hun maatschap om in een vennootschap, waarin elke...
Lees meer19/12/2024
Vanaf 2 januari 2025 kunnen woningeigenaren weer subsidie aanvragen voor de verduurzaming van hun...
Lees meer24/09/2026
Een erfgename stelt dat zij geen belastingrente verschuldigd is over de te betalen erfbelasting....
Lees meer13/08/2026
De aanvraagtermijn voor huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebonden budget over 2025 is met vier maanden...
Lees meer24/09/2026
Een financieringsvennootschap krijgt binnen het concern een vordering van $ 207,7 miljoen op een...
Lees meer© Copyright 2026 - A+B Adviesgroep
Webonderhoud: MC4DESIGN