27/01/2022
Voor het opleggen van bestuurlijke boetes geldt dat het bestuursorgaan geen boete oplegt als aan de overtreder wegens dezelfde overtreding reeds eerder een bestuurlijke boete is opgelegd. Als een boete voor een overtreding is vernietigd, kan daarna voor dezelfde overtreding niet opnieuw een boete worden opgelegd.
Hof Den Bosch moest de vraag beantwoorden of het niet betalen van aangegeven omzetbelasting een andere overtreding is dan het niet tijdig betalen van aangegeven omzetbelasting. Deze vraag kwam op in een procedure van een ondernemer die de omzetbelasting over een kalendermaand abusievelijk had betaald met het betalingskenmerk van een andere maand. Nadat eerst een boete voor niet betalen was opgelegd, die na bezwaar was vernietigd, volgde een tweede boete voor te laat betalen omdat de Belastingdienst als betaaldatum de datum van correctie van de eerdere betaling in het eigen automatiseringssysteem hanteert. Het hof is van oordeel dat het niet betalen van omzetbelasting eenzelfde overtreding is als het niet tijdig betalen daarvan. Beide feiten zijn gericht op bestraffing van het niet binnen de betaaltermijn betalen van de omzetbelasting. Beide feiten betreffen ook hetzelfde wettelijke voorschrift en de straffen op beide feiten zijn hetzelfde. Feitelijk omvat niet betalen ook het niet tijdig betalen, aldus het hof.
Het opleggen van een verzuimboete voor het niet tijdig betalen van omzetbelasting na het vernietigen van een verzuimboete voor het niet betalen van dezelfde omzetbelasting is een schending van het ne bis in idem-beginsel. Het opleggen van de tweede boete was onrechtmatig. De inspecteur had de eerste boete niet moeten vernietigen, indien hij op dat moment van mening was dat er te laat was betaald.
Het door de inspecteur ingenomen standpunt dat de aangegeven omzetbelasting pas is betaald op het moment dat de Belastingdienst het ontvangen bedrag heeft overgeboekt van het verkeerde naar het juiste tijdvak is in strijd met de Algemene wet bestuursrecht.
Het onrechtmatig handelen van de inspecteur gaf de belanghebbende recht op een proceskostenvergoeding. Als uitgangspunt geldt, anders dan de rechtbank heeft overwogen, dat het iedere belastingplichtige, ongeacht zijn eigen expertise, vrij staat zijn zaken te laten behartigen door een derde, juist en vooral als het op procederen aankomt. In beginsel dient de rechter ervan uit te gaan dat rechtsbijstand op zakelijke basis door een derde beroepsmatig is verleend en dat aan die rechtsbijstand kosten zijn verbonden. Voor een uitzondering is plaats indien de inspecteur het tegendeel stelt en in geval van betwisting aannemelijk maakt. De inspecteur heeft in deze procedure wel gesteld dat de gemachtigde en de belanghebbende hebben aangestuurd op het verkrijgen van een vergoeding van de kosten van bezwaar voor een door een derde verleende rechtsbijstand, maar heeft niet aannemelijk gemaakt dat zij niet zakelijk hebben gehandeld.
Het hof wees erop dat een ogenschijnlijk zeer eenvoudige zaak zich heeft ontpopt tot een zaak waarin de inspecteur tot in hoger beroep een gebrek in de geautomatiseerde systemen van de Belastingdienst verdedigt op juridisch onjuiste gronden. Dit illustreert volgens het hof dat niet snel kan worden aangenomen dat een fiscaal geschil ook daadwerkelijk eenvoudig is. De belanghebbende in deze procedure had recht op een vergoeding van de proceskosten. In dit bijzondere geval werd afgeweken van de forfaitair vastgestelde vergoeding. In plaats daarvan had de belanghebbende recht op vergoeding van de werkelijk gemaakte kosten.
Door de handelwijze van de inspecteur is de belanghebbende onnodig op kosten gejaagd omdat hij werd gedwongen voor de tweede maal bezwaar in te dienen. Door het negeren van het door de belanghebbende bij het bezwaar tegen de eerste boete overgelegde bewijs van tijdige betaling heeft de inspecteur de belanghebbende vervolgens onnodig gedwongen tot het in beroep gaan bij de rechtbank.
Categorieën
14/09/2023
Op zand- en lössgronden geldt al jarenlang de verplichting een vanggewas te telen na...
Lees meer13/07/2023
De staatssecretaris van FinanciËn heeft het rapport Aanpak Fiscale Regelingen aan de Tweede Kamer...
Lees meer31/08/2023
Bij de beëindiging van de onderneming van een natuurlijke persoon vanwege diens pensionering wordt...
Lees meer17/05/2023
Bij de registratie van een uit het buitenland afkomstig motorvoertuig in Nederland is bpm...
Lees meer21/09/2023
De IACK is een heffingskorting voor alleenstaanden of minstverdienende partners die arbeid en zorg...
Lees meer24/03/2022
De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel, waarmee de maximale wettelijke betaaltermijn van het grootbedrijf...
Lees meer22/12/2022
De wettelijke rente gaat per 1 januari 2023 van 2 naar 4%. De laatste...
Lees meer08/12/2022
De periode waarin het mogelijk is om vaststelling van de loonkostensubsidie NOW-5 aan te...
Lees meer21/07/2022
Bij de Tweede Kamer is een initiatiefwetsvoorstel van GroenLinks aanhangig. Het wetsvoorstel regelt de...
Lees meer31/08/2023
De staatssecretaris van Financiën heeft Kamervragen beantwoord over de hoogte van de brandstofaccijns per...
Lees meer11/11/2022
Voor aftrek van giften aan het algemeen nut beogende instellingen en aan steunstichtingen SBBI...
Lees meer14/09/2023
In het Besluit proceskosten bestuursrecht is geregeld dat een belanghebbende aanspraak kan maken op...
Lees meer14/09/2023
De staatssecretaris van Financiën heeft een ontwerp van de Wet werkelijk rendement box 3...
Lees meer13/07/2023
Nederland en BelgiË hebben een nieuw belastingverdrag ondertekend. Het nieuwe verdrag vervangt het huidige...
Lees meer13/04/2023
Voor het aflossen van tijdens de coronacrisis ontstane belastingschulden is een specifieke betalingsregeling getroffen...
Lees meer04/07/2022
De vakantieperiode staat weer voor de deur. Dat betekent dat er wellicht nog...
Lees meer10/08/2023
Binnen de werkkostenregeling kan de werkgever vergoedingen en verstrekkingen aanwijzen als eindheffingsbestanddeel. Voor zover...
Lees meer14/09/2023
Een ondernemer kan de omzetbelasting, die door andere ondernemers aan hem voor door hen...
Lees meer21/04/2022
De Tweede Kamer heeft de regering in een motie gevraagd om in afwachting van...
Lees meer07/09/2023
De lijst met bedrijfsmiddelen die in aanmerking komen voor de energie-investeringsaftrek (EIA) is tussentijds...
Lees meer11/08/2022
De waarde van onroerende zaken in Nederland wordt jaarlijks vastgesteld. Als peildatum voor de...
Lees meer06/07/2023
Binnen de huidige wetgeving bestaat de mogelijkheid om nieuwe onroerende zaken via een aandelentransactie...
Lees meer08/09/2022
Volgens de Gemeentewet kunnen gemeenten een parkeerbelasting heffen. In deze wet wordt onder parkeren...
Lees meer03/03/2022
In een brief aan de Tweede Kamer heeft de staatssecretaris van FinanciËn gezegd dat...
Lees meer03/08/2023
Een werkgever komt in aanmerking voor het minimumjeugdloonvoordeel (jeugd-LIV) als het gemiddelde uurloon van...
Lees meer31/08/2023
Een belangrijk doel uit het Klimaatakkoord is vermindering van de CO2-uitstoot. Deze vermindering moet...
Lees meer27/07/2023
Tot en met 2022 gold een hoge eenmalige vrijstelling van schenkbelasting voor schenkingen ten...
Lees meer08/06/2023
De ministerraad heeft ingestemd met een voorstel van de minister van SZW om de...
Lees meer31/08/2023
De staatssecretaris van Financiën heeft een besluit met beleid over de belastingplicht voor de...
Lees meer© Copyright 2023 - A+B Adviesgroep
Webdesign: Reclamestal