16/02/2023
De staatssecretaris van Financiën heeft een brief aan de Tweede Kamer gestuurd over de belastingheffing in box 3. In de brief gaat hij in op de planning voor de invoering van een stelsel op basis van het werkelijk behaalde rendement en op verfijning van het huidige forfaitaire stelsel als alternatief. Als andere mogelijke alternatieven noemt de staatssecretaris een vermogenswinstbelasting, een vermogensbelasting of het inhouden door financiële instellingen van belasting op het rendement op spaargeld en effecten. Op deze alternatieven gaat de staatssecretaris nu niet in. In een volgende brief zal de staatssecretaris ingaan op mogelijke verfijningen van het forfaitaire stelsel voor de belastingjaren 2024 en 2025.
Het wetsvoorstel moet in het eerste kwartaal van 2023 in concept gereed zijn en kan dan worden aangeboden voor internetconsultatie. In het eerste kwartaal van 2024 moet het wetsvoorstel ingediend kunnen worden bij de Tweede Kamer. Uiterlijk in december 2024 moet het wetgevende proces zijn afgerond en moet de wet in het Staatsblad gepubliceerd worden. Per 1 januari 2026 moet de wet in werking treden.
Een stelsel op basis van werkelijk rendement is ingewikkelder voor belastingplichtigen en voor de Belastingdienst dan een forfaitair stelsel. Om die reden zou de voorkeur uit kunnen gaan naar een forfaitair stelsel, met een aantal verfijningen.
Een van de mogelijkheden daartoe is een uitbreiding van het aantal vermogenscategorieën met een eigen rendementspercentage. De huidige categorieën zijn vrij ruim, waardoor de spreiding van het rendement binnen de categorie groot kan zijn. Door uit te gaan van meer categorieën zal het forfaitaire rendement beter aansluiten bij het werkelijke rendement. Bij uitbreiding van het aantal categorieën verdient het de voorkeur dat de Belastingdienst de vermogensbestanddelen binnen de juiste categorie in de aangifte kan voorinvullen. Een eerste aanzet kan zijn om uit te gaan van de categorieën die nu in de aangifte inkomstenbelasting worden onderscheiden. Dat zijn banktegoeden, effecten, contant geld, vorderingen, onroerende zaken, het niet-vrijgestelde deel van kapitaalverzekeringen, rechten op periodieke uitkeringen, nettolijfrente en -pensioen, overige bezittingen, schulden voor onroerende zaken en andere schulden.
In aanvulling hierop is gekeken naar een nadere uitsplitsing van de categorie effecten. Beleggingen in obligaties leveren gemiddeld een lager rendement op dan aandelen. Met een afzonderlijk forfait voor obligaties en voor aandelen zou het werkelijke rendement beter benaderd worden. Dat is lastig bij beleggingsfondsen met een wisselende vermogenssamenstelling.
Ook binnen de categorie onroerende zaken kan onderscheid gemaakt worden, bijvoorbeeld tussen woningen en niet-woningen en tussen verhuurde en niet-verhuurde onroerende zaken. De belastingplichtige zal moeten aangeven of de onroerende zaak verhuurd wordt of niet.
Cryptovaluta zouden een aparte categorie kunnen vormen. De belastingplichtige zal dit vermogensbestanddeel zelf moeten aangeven.
De staatssecretaris geeft aan dat bij een nadere uitwerking meer verfijningen onderzocht kunnen worden.
Er zijn drie mogelijke verfijningen onderzocht om bij de bepaling van de forfaits beter aan te sluiten bij het werkelijke rendement.
De eerste verfijning is om bij de berekening van de forfaits rekening te houden met kosten en huurinkomsten.
De tweede mogelijkheid is om vaker uit te gaan van een eenjarig forfait in plaats van een meerjarig forfait. Dat kan tot gevolg hebben dat het forfait bij sommige vermogensbestanddelen negatief kan worden. Bij een negatief forfait is een vorm van verliesverrekening nodig. Om die reden zou voor een aantal vermogenscategorieën toch een meerjarig forfait gehanteerd kunnen worden.
De derde verfijningsmogelijkheid is om de rendementspercentages lager dan het gemiddelde rendement vast te stellen. De staatssecretaris denkt dat het budgettaire effect hiervan niet kan worden opgevangen met een verhoging van het tarief.
Als overige mogelijke verfijningen geeft de staatssecretaris aan de omzetting van het heffingvrije vermogen in een heffingvrij inkomen, het hanteren van meerdere peildata en de invoering van een tegenbewijsregeling.
Op basis van de genoemde verfijningen is de volgende variant uitgewerkt.
Categorie |
Forfait |
---|---|
Banktegoeden, inclusief aandeel spaargeld VvE en geld op derdenrekening |
Eenjarig |
Obligaties |
Meerjarig |
Woningen, verhuurd Idem, niet verhuurd Overige onroerende zaken, verhuurd Idem, niet verhuurd |
Huur eenjarig, waardeontwikkeling meerjarig forfait |
Contant geld |
Nihil |
Vorderingen |
Eenjarig |
Schulden voor onroerende zaken |
Eenjarig |
Overige schulden |
Eenjarig |
Kapitaalverzekeringen |
Meerjarig |
Rechten op periodieke uitkeringen |
Meerjarig |
Nettolijfrente en -pensioen |
Meerjarig |
Cryptovaluta |
Meerjarig |
Overige bezittingen, waaronder andere effecten dan obligaties |
Meerjarig |
Daarbij gelden de volgende kanttekeningen:
Categorieën
11/04/2024
Voor het scheuren, doodspuiten of vernietigen van grasland gelden afhankelijk van de grondsoort verschillende...
Lees meer22/02/2024
Op grond van de Europese richtlijn DAC 7 moeten online platforms de persoonsgegevens van...
Lees meer21/03/2024
Bij de Eerste Kamer is het wetsvoorstel Toezicht gelijke kansen bij werving en selectie...
Lees meer21/12/2023
De parkeerbelasting is een objectieve belasting. Dat betekent dat bij de heffing geen ruimte...
Lees meer18/04/2024
Bij de behandeling van het Belastingplan 2024 heeft de Eerste Kamer inhoudelijke bezwaren geuit...
Lees meer28/03/2024
Het bewijsrecht omvat de regels voor het moment en de manier waarop partijen in...
Lees meer22/12/2022
De wettelijke rente gaat per 1 januari 2023 van 2 naar 4%. De laatste...
Lees meer08/12/2022
De periode waarin het mogelijk is om vaststelling van de loonkostensubsidie NOW-5 aan te...
Lees meer21/07/2022
Bij de Tweede Kamer is een initiatiefwetsvoorstel van GroenLinks aanhangig. Het wetsvoorstel regelt de...
Lees meer22/02/2024
Op 1 oktober 2023 is het Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) in werking getreden....
Lees meer09/11/2023
Vrije ruimte Uitgangspunt van de werkkostenregeling is dat alle vergoedingen en verstrekkingen aan werknemers loon...
Lees meer08/02/2024
Het Hof van Justitie EU heeft op 16 november 2023 twee arresten gewezen over...
Lees meer30/04/2024
Een belanghebbende is het niet eens met de toegekende proceskostenvergoeding en gaat in beroep....
Lees meer02/05/2024
Op een moment, waarop een groot deel van de belastingplichtigen de aangifte IB voor...
Lees meer11/04/2024
Een belastingplichtige emigreerde in 2015 naar Duitsland, althans dat meent hij. De inspecteur stelt...
Lees meer22/02/2024
De bestuurders van enkele bv’s zijn door de Belastingdienst persoonlijk aansprakelijk gesteld wegens het...
Lees meer04/07/2022
De vakantieperiode staat weer voor de deur. Dat betekent dat er wellicht nog...
Lees meer02/05/2024
De 30%-regeling is op verzoek van toepassing op een ingekomen werknemer met een specifieke...
Lees meer30/04/2024
Een ondernemer heeft een pand gekocht nadat dit was verbouwd tot hotel. De vraag...
Lees meer21/04/2022
De Tweede Kamer heeft de regering in een motie gevraagd om in afwachting van...
Lees meer11/04/2024
De boekwinst, die een ondernemer behaalt bij de vervreemding van een bedrijfsmiddel, is belast....
Lees meer11/08/2022
De waarde van onroerende zaken in Nederland wordt jaarlijks vastgesteld. Als peildatum voor de...
Lees meer18/04/2024
In de complexe wereld van belastingen en onroerend goed kan het schuiven met panden...
Lees meer28/03/2024
Een gebeurtenis in Almere werpt licht op een interessante fiscale kwestie omtrent parkeerbelasting en...
Lees meer24/10/2023
Bij uw overlijden gaat uw vermogen naar uw erfgenamen. De erfgenamen moeten over hun...
Lees meer03/03/2022
In een brief aan de Tweede Kamer heeft de staatssecretaris van FinanciËn gezegd dat...
Lees meer25/04/2024
De Eerste Kamer heeft het wetsvoorstel met een extra verhoging van het wettelijke minimumloon...
Lees meer14/03/2024
De regeling Tegemoetkoming energiekosten (TEK) was een subsidieregeling voor energie-intensieve mkb-ondernemingen. De TEK is...
Lees meer28/03/2024
De bedrijfsopvolgingsregeling houdt in dat op verzoek een voorwaardelijke vrijstelling van schenk- of erfbelasting...
Lees meer30/11/2023
De minister van SZW heeft in een brief aan de Tweede Kamer de extra...
Lees meer08/02/2024
Voor het antwoord op de vraag of een geldverstrekking fiscaal als een geldlening of...
Lees meer© Copyright 2024 - A+B Adviesgroep
Webdesign: Reclamestal