Voorkom een boete en verzuim!


30/03/2021

Ondernemingen met personeel in dienst hebben zich aan nogal wat wetgeving te houden. Wij begrijpen als geen ander dat dit erg omvangrijk kan zijn en informeren jullie dan ook graag over de verplichtingen en mogelijkheden. Bij deze lichten we er één voor jullie uit met het oog op arbeidsomstandigheden. 

RI&E

  1. WAT? RI&E staat voor risico-inventarisatie & -evaluatie. De RI&E is verplicht! Elke werkgever is verplicht een arbobeleid te voeren. De basis van dit beleid bestaat uit de RI&E: dit is een lijst met mogelijke risico’s. Met deze lijst kunnen bedrijven in kaart te brengen welke risico’s in hun eigen bedrijf voorkomen. Want als je weet welke risico’s er zijn, kan je de juiste maatregelen treffen. Met de RI&E wordt een Plan van Aanpak (PvA) gemaakt. In het PvA staat wie, wanneer, welke maatregel neemt. 
  2. VOOR WIE? Alle bedrijven met personeel zijn verplicht een RI&E en plan van aanpak te hebben.
  3. DOOR WIE? Het opstellen van een RI&E kunt u vaak zelf doen. In grote bedrijven met meer dan 25 werknemers, moet hier iemand voor zijn aangewezen (de preventiemedewerker). In kleine bedrijven is het vaak de directeur die de taken van de preventiemedewerker verzorgt. Alleen in uitzonderingsgevallen wordt dit doorgaans uitbesteed aan een externe partij. Dit kost in de meeste gevallen echter wel geld. Wie slim is, voert zijn RI&E dus zelf uit.
  4. HOE? Het kan lastig zijn om te weten waar en hoe je een start maakt met de RI&E. Hiervoor is het Steunpunt RI&E opgericht die de ‘Route naar RI&E’ heeft ontwikkeld. De Route naar RI&E helpt bedrijven uit alle sectoren met de start van de RI&E. Met een aantal vragen word je geholpen om een keuze te maken voor een route naar een RI&E die past bij de organisatie: dit kan door het gebruik van een branche-RI&E-instrument, zelf een RI&E op de eigen manier opzetten, een RI&E laten uitvoeren door een arbodeskundige, of gebruik maken van het nieuwe instrument dat onderdeel is van de Route naar RI&E. Voor meer informatie: https://routenaar.rie.nl.
  5. WAT ALS IK DIT NIET HEB? De inspecteur (SZW) controleert of bedrijven zich aan de Arbowetgeving houden en kijkt naar de werkomstandigheden. Maar hij controleert ook of er een RI&E met plan van aanpak aanwezig is. Als dat niet in orde is kan er een waarschuwing volgen alsook een zogenaamde ‘eis tot naleving’. Als de organisatie de RI&E echt niet op orde heeft of krijgt dan kan de Inspectie SZW ook een bestuurlijke boete geven. De te betalen boetes zijn (mede) afhankelijk van de grootte van het bedrijf. Het zogenaamde boetebedrag voor het ontbreken van een RI&E is vastgesteld op € 4.500,00 en voor het ontbreken van het Plan van Aanpak € 3.000,00.

Meer informatie of een afspraak maken? Neem contact met ons op.

Met vriendelijke groet,
A+B Adviesgroep

Latest by category

Administratieve dienstverlening

Prinsjesdag 2020 overzicht

18/09/2020

Het was een andere Prinsjesdag dan anders. Geen koets, geen balkonscène en de warmste 3de...

Lees meer

Adviseren + begeleiding

Regelingen ten aanzien van de eigen woning

30/01/2019

In 2019 veranderen veel belastingregels rondom de eigen woning ingrijpend. Grote kans dat dit...

Lees meer

Algemeen

Voorkom een boete en verzuim!

30/03/2021

Ondernemingen met personeel in dienst hebben zich aan nogal wat wetgeving te houden. Wij...

Lees meer

Belastingzaken

Boekhouding 2020. Wat ga jij veranderen?

27/12/2019

Wat zijn jouw plannen voor het nieuwe jaar? Wil jij in het nieuwe jaar...

Lees meer

Corona virus

Corona: Versoepelingen voor diverse branches, maar lang niet allemaal

25/02/2021

De ondernemers van o.a. winkels, contactberoepen, de leraren/leraressen én scholieren (én ouders 😉 )...

Lees meer

Financieel echtscheidingsadvies

De start van A + B Scheidingsmediation

23/06/2020

A + B Adviesgroep wordt o.a. geleid door Christian van de Veer. Maar naast zijn passie...

Lees meer

Financiële planning

Laat geen subsidie liggen!

30/03/2021

Tijd om eens een subsidie uit te lichten, mogelijk bestaat er interesse en komt...

Lees meer

Loon- en personeelsadministratie

Nieuwe transitievergoeding

24/01/2020

Vanaf 1 januari 2020 is de opbouw en berekening van de transitievergoeding gewijzigd. Vanaf...

Lees meer

Online boekhouding

Het jaar afsluiten: Hoe doe je dat?

17/12/2020

Nog even en dan zit 2020 er weer op. Een jaar dat net als...

Lees meer

Starters

Geen overdrachtsbelasting per 1 januari 2021

27/11/2020

Vanaf 2021 betalen startende woningkopers van 18 tot 35 jaar geen overdrachtsbelasting meer. Dat...

Lees meer

Kunnen wij je helpen?

Kom gerust eens langs op ons kantoor of maak een afspraak voor een vrijblijvende kennismaking.

© Copyright 2021 - A+B Adviesgroep

Webdesign Reclamestal