Administratiekantoor of accountantskantoor? Wat is het verschil?


30/07/2020

De titel klinkt alsof je een mop gaat vertellen. Maar er zijn grote verschillen tussen een administratiekantoor en een accountantskantoor. Voor zowel particuliere- als zakelijke klanten is het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen deze kantoren en welke het beste bij jou past.

Onze collega Aalt van de Bunt heeft het voor je uitgelegd in deze blog. Lees snel verder!

Verschil…

Het verschil tussen deze twee zit met name in de regelgeving. Een accountantskantoor moet per definitie vallen onder het toezicht van één of meer accountants. Voor deze beroepsgroep is wettelijk vastgelegd wat zij wel en vooral ook wat zij niet mag doen. Om accountant te worden moet je een lange opleiding volgen. De steeds ingewikkelder wordende regelgeving maakt het voor een accountant steeds lastiger om in kleinere bedrijven (heel globaal gezegd tot 20 werknemers) aan alle regels te voldoen. Om inhoudelijk verantwoording af te geven over bijvoorbeeld een opgestelde jaarrekening moet de accountant heel veel werk besteden aan bijvoorbeeld de formele aspecten. In de praktijk kan dat al snel kostenverhogend werken, ook omdat de tarieven wel serieus zijn.  Een administratiekantoor heeft minder te maken met die strenge regels en kan daardoor op administratief vlak vaak dezelfde kwaliteit bieden tegen een gunstiger prijs. 

Welke is relevanter?

Voor beiden geldt dat er in hooflijnen drie werksoorten zijn. Ten eerste het administratieve werk, met daarbij behorende aangiften, jaarrekeningen, enzovoort. Ten tweede het adviserende werk op vele gebieden en ten derde de accountantscontrole op de jaarcijfers en andere verantwoordingen. Naar mijn mening maakt het voor de eerste twee inhoudelijk niet uit bij wie jeaanklopt. Er bestaan ‘goede’ en ‘slechte’ kantoren, dus is het wel verstandig na te gaan of het kantoor goed bekend staat. En de persoonlijke klik is belangrijk. De derde genoemde dienst, de accountantscontrole bij een jaarrekening is veelal alleen verplicht bij de grotere bedrijven. De omzet moet dan liggen boven 12 miljoen per jaar en het bedrijf moet meer dan 50 medewerkers hebben. Als je bedrijf zo groot is moet je voor je jaarrekening(controle) een accountantskantoor inschakelen. 

Wat zijn de voordelen van uitbesteden?

Het belangrijkste voordeel van uitbesteden is natuurlijk dat je het niet (allemaal) zelf hoeft te doen en dat je weet dat het goed gebeurt. Je hebt er zelf weinig omkijken naar en kunt bezig zijn met de dingen waar je écht goed in bent. Maar uitbesteden kost natuurlijk ook wel wat. 

Het grote voordeel tegenwoordig is dat je samen met je administratie- of accountantskantoor heel goed kunt bepalen welk deel je zelf doet en welk deel je overlaat aan de deskundige. Er zijn zoveel goed bruikbare pakketten daarvoor. Echt de moeite waard om je daarin te verdiepen of over te laten informeren. Kom een keer bij ons langs. 😉

Wat is een Deskundigheidsverklaring en wanneer heb je die nodig.  

De laatste tijd zijn er in verband met Covid-19 veel maatregelen vanuit de overheid uitgerold voor ondernemers. Veel ondernemers hebben daar gebruik van gemaakt en doen dat nog. Voor veel van die regelingen geldt dat er een deskundigenverklaring moet komen bij de informatie die jij hebt opgegeven bij de aanvraag en/of bij de afrekening. Als jij bijvoorbeeld hebt aangegeven dat je 40 % omzetverlies verwacht, zul je dat achteraf moeten gaan aantonen door middel van de werkelijke cijfers. 

Dat is in de praktijk gemakkelijker gezegd dan gedaan, want het gaat er dan niet alleen hoeveel omzet je hebt gefactureerd, maar ook wannéér je dat hebt gedaan en of dat dan in de juiste periode is. Met andere woorden, in welke maand is de omzet wérkelijk gemaakt?

Dat kan nog een kostbare aangelegenheid worden en ik verwacht daar voor accountants, gezien de eerdergenoemde regelgeving, nog best veel problemen met als gevolg (hele) hoge rekeningen voor de bedrijven. Volgens mij moet je als bedrijf dan ook even goed stilstaan door wie je die verklaring laat opstellen. Dat kan in de meeste gevallen ook prima door andere deskundigen, bijvoorbeeld belastingadviseurs. 

Waarin onderscheidt A + B Adviesgroep zich?

Wij houden van aanpakken, maar ook van logisch nadenken. Doen wat nodig is, maar het ook niet ingewikkelder maken dan dat. Ieder bedrijf is anders, iedere ondernemer is anders. Daar moet je rekening mee houden als het gaat om de invulling van de administratie en alle processen daar omheen. Dat proberen onze collega’s ook. Maar ik denk dat wij daar meer dan gemiddeld in slagen.

Latest by category

Administratieve dienstverlening

Prinsjesdag 2019 – Een maand later…

12/10/2019

Op de derde dinsdag in september begon het politieke jaar en dit werd door...

Lees meer

Adviseren + begeleiding

Regelingen ten aanzien van de eigen woning

30/01/2019

In 2019 veranderen veel belastingregels rondom de eigen woning ingrijpend. Grote kans dat dit...

Lees meer

Algemeen

Administratiekantoor of accountantskantoor? Wat is het verschil?

30/07/2020

De titel klinkt alsof je een mop gaat vertellen. Maar er zijn grote verschillen...

Lees meer

Belastingzaken

Boekhouding 2020. Wat ga jij veranderen?

27/12/2019

Wat zijn jouw plannen voor het nieuwe jaar? Wil jij in het nieuwe jaar...

Lees meer

Corona virus

Corona update – Noodpakket 2.0

28/05/2020

Op 20 mei j.l. kondigde premier Rutte aan dat er weer een aantal deuren...

Lees meer

Financieel echtscheidingsadvies

De start van A + B Scheidingsmediation

23/06/2020

A + B Adviesgroep wordt o.a. geleid door Christian van de Veer. Maar naast zijn passie...

Lees meer

Financiële planning

De nieuwe kleineondernemersregeling

28/08/2019

Vanaf 1 januari 2020 gaat de nieuwe kleineondernemingsregeling in. Ondernemers met een omzet van...

Lees meer

Loon- en personeelsadministratie

Nieuwe transitievergoeding

24/01/2020

Vanaf 1 januari 2020 is de opbouw en berekening van de transitievergoeding gewijzigd. Vanaf...

Lees meer

Online boekhouding

Hoe veilig is online boekhouden?

16/01/2018

Online boekhouden kan heel veilig. Wij werken standaard met boekhoudpakket Exact Online. Dit boekhoudpakket...

Lees meer

Kunnen wij je helpen?

Kom gerust eens langs op ons kantoor of maak een afspraak voor een vrijblijvende kennismaking.

© Copyright 2020 - A+B Adviesgroep

Webdesign Reclamestal